sobota 14. ledna 2017

Tož rožni to světlo

Narodila jsem se na Slovácku. Nikdy mi nedošlo, jak moc zvláštní oblast to je, než jsem se odtud odstěhovala. Čtyři roky jsem studovala v Brně, což je taky dost svérázné místo a rozhodně mu plánuji věnovat nějaké články a teď žiji necelé čtyři měsíce v Praze. A zjišťuji, že spousta věcích je dost jiných a že už chápu, proč všichni jižní moravu vidí jako nejhumornější kraj. Protože je, ale taky je sladká a roztomilá. Myslím, že svým způsobem se do vás slovácko otiskne modrými květinovými motivy na bílém podkladu a zůstane ve vás, proto je spousta věcí, co mě v Praze udivuje. Například:

- Nikdo neví, co to znamená "rožni"
- Všichni mi říkají, že mám divný přízvuk.
- Pije se tu pivo.
- Je tu hnusné víno.
- Nikdo neví, jaký je jejich lokální kroj.
- Ve tři ráno se tu nezpívají folklorní písničky.
- Dívají se na vás podezřele, když navrhujete slivovici jako léčbu na jakoukoliv nemoc.
- Většina lidí neměla na sobě nikdy kroj.
- Nemají tu hody.
- Když řeknete, že váš otec vyrábí víno, myslí si, vlastní firmu, co vyrábí víno.
- Když řeknete, že váš strýc pálí tajně slivovici, myslí si, že je šéf místní mafiánské buňky.
- Obecně vyrábět doma alkohol není považováno za běžný koníček.
- V noci se krást na náměstí vedlejší vesnice, uřezat jim vysoký kus dřeva s mašlí a ujet s ním, považují za zábavu ze středověku.
- A fakt, že se o tom pak hádají starostové obou vesnic jako o nejvážnějším prohřešku a ponížení, za scénu z nějaké lidové komedie.
- Panák slivovice každé ráno není považován za lékařskou prevenci ale za alkoholismus.

1 komentář:

  1. Ahoj. Vím přesně, o čem mluvíš, protože pocházím z Otrokovic (: Ještě by k tomu patřila mylná představa, že všichni odtamtud jsou šíleně nábožensky založení, eventuelně komunisti, protože Kléma Gottwald se narodil hned vedle, a že všichni domorodci jsou děsní pohodáři... (: Katka

    OdpovědětVymazat